Evolutie van handel in kleuredelstenen en sieraadindustrie




Het Spring / Summer 2020-nummer van ICA’s InColor Magazine zit boordevol met een verbazingwekkende bron van historisch relevante functies en actuele associatie- en branche-updates en bevat onderwerpen over The Evolution of the Study of Gem Deposit Geology door Aaron C. Palke en Wim Vertriest; The Coloured Gemstone: Mijnbouw in Afrika 25 jaar evolutie door Dr. Cédric Simonet, Nairobi Kenia, mijn-naar-markt-evolutie van de handel in ruw materiaal door Sir-Faraz “Farooq” Hashmi, en Field Gemology – De evolutie van gegevensverzameling door Vincent Pardieu. Ook worden The Evolution of Pricing & Value of Gems and Jewelry van Helen Molesworth; The Evolution of the Lapidary Tradition van Justin K. Prim; The Lapidary Revolution van Glenn Wm. Lehrer en The Journey of Ethics A Review of Responsible Sourcing Developments in the Gem Sector door Dr. Laurent E. Cartier belicht en onder de loep genomen. Alsof dat nog niet genoeg is, behandelt InColor Marketing Gems & Jewelry – From Past to Present and Beyond door Richa Goyal Sikri, Education in Gemology – A Historical Review door Rui Galopim de Carvalho, en Pearls – Evolution in the Sector, Production and Technology door Kenneth Scarratt en Stefanos Karampelas Onder de noemer Sieradenontwerp, bevat deze editie onder meer The Growing Attraction of Things Old door Ioannis Alexandris, Jewelry as Art The MAD Galerie Des Bijoux door Marie-Laure Cassius-Duranton, en Fine Jewelry blijft evolueren door Marie Chabrol. Om het InColor-magazine gratis online te lezen, ga naar: https://www.gemstone.org/incolor/46/

Nieuw beursconcept The Show van start

Ring van de fa. Krieger.
Ring van de fa. Krieger uit Idar-Oberstein. Foto: Fa. Krieger

Nieuw beursconcept The Show van start September 2020 Twintig top Europese sieradenmerken. Een ‘coole’ locatie. Een klein, mooi evenement voor een klasse apart. Een must voor alle juweliers. Dat is het nieuwe format “The Show”, dat in september in Hamburg begint. Een nieuw evenementformaat in tijden van crisis? “Zeker dan”, zegt Christian Jürgens, uitgever van GZ, die in een kleine groep samen met exposanten, juweliers en eventspecialisten “The Show” ontwikkelde. “In een jaar waarin bijna alle beurzen zijn afgelast, is het belangrijk dat onze branche zich laat zien en een positief signaal afgeeft.” Begin september presenteert “The Show” twintig top sieradenfabrikanten in de bijzondere ambiance van de Hamburgse visafslag. De exposanten zijn onder meer Tamara Comolli, Niessing, Hans D. Krieger, Al Coro, Heinz Mayer, Capolavoro en Richard Hans Becker. Naast tal van digitale diensten biedt “The Show” een mediazone voor pers, bloggers en influencers, waarin sieraden live op modellen worden gefilmd en gefotografeerd. Juweliers ontvangen het materiaal gratis voor hun website en sociale media kanalen en mogen geselecteerde eindklanten meenemen. Jürgens belooft: “We zullen de komende weken geleidelijk meer details publiceren.” Het podium voor THE SHOW is klaar. Het enige dat ontbreekt, zijn de mensen en producten. Hier is een kleine vooruitblik: Dit jaar viert het Italiaanse merk Nanis zijn 30e verjaardag. Het bedrijf heeft luxe sieraden opnieuw gedefinieerd – in de taal van goud voor moderne vrouwen, zoals de “Reverse” -collectie op indrukwekkende wijze laat zien. “De collectie, ‘Reverse‘, zal zeker de aandacht trekken in Hamburg “, zegt DACH-verkooppartner Norbert Jensen. Dankzij een ingenieus mechanisme heeft de drager de keuze om twee kanten met verschillende edelstenen te presenteren. Capolavoro Het heeft generaties kinderen betoverd sinds het voor het eerst werd gepresenteerd op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1878. We hebben het over de sneeuwbol. Capolavoro heeft zijn magie opnieuw geïnterpreteerd als een sieraadkunstwerk. Dit betekent dat elke vrouw altijd haar eigen persoonlijke dromen met zich mee kan dragen, typisch Capolavoro.   Hafenluft, Hamburg, kerstnieuwigheden, designklassiekers, toonaangevende fabrikanten, visbroodjes, unieke locatie, verantwoorde samenwerking, Niessing Limited Editions … vele redenen om THE SHOW te bezoeken. We verheugen ons op je! ” Sandro Erl, Niessing   “We zijn benieuwd naar het unieke concept van THE SHOW en kijken ernaar uit om de fascinerende wereld van opalen in deze nobele setting te kunnen presenteren.” Jürgen en Tanja Schütz, Emil Weis Opals   “Industrie en handel maken moeilijke tijden door. Als je iets positiefs uit de situatie wilt halen, is het zeker dat we allemaal nieuwe manieren en middelen hebben gevonden om met elkaar te communiceren. We hebben echter ook geconstateerd dat een persoonlijk gesprek op middellange en lange termijn niet kan worden vervangen. Daarom steunde de branchevereniging het idee voor THE SHOW vanaf het begin. We kijken uit naar de perfect georganiseerde opzet die Untitled Verlag en de deelnemende merken zullen bieden. ” Dr. Guido Grohmann, algemeen directeur BV Schmuck + Uhren Meer info:www.the-show.online // info@the-show.online

Glesvulling in Paraïba-toermalijn

Research Blog SSEF mei 18

Door dr. Michael S. Krzemnicki

Afb. 1: Paraïba-toermalijn, verhit en met toegevoegde kunsthars in de glessen.
Foto: V. Lanzafame, SSEF

Paraiba-toermalijn is een zeer attractieve kleursteen, beroemd om zijn kleurschakeringen van levendig blauw tot groen. Echter, deze zeldzame koper- en mangaanhoudende variëteit van elbaït-toermalijn, heeft vaak kleine glessen die de helderheid beïnvloeden. Dit is vooral het geval bij verhit materiaal, omdat verhitting nieuwe scheurtjes veroorzaakt en de bestaande scheurtjes  aanmerkelijk vergroter laat  worden. Zoals bij alle edelstenen met barstjes , zal het geen verrassing zijn, dat veel van dit materiaal is opgevuld met een kleurloze vreemde substantie (meestal kunsthars) om het uiterlijk en de transparantie en dus de schoonheid te verbeteren. Het is onnodig te zeggen dat een dergelijke glesvulling door de hele handel heen vermeld moet worden, tot en met aan de consument (CIBJO trade rules). Dus wordt het ook tot in detail gemeld in de opmerkingen sectie van de SSEF rapporten.
Recent werd een hele mooie geslepen steen onderzocht van ca. 3 ct. (fig.1) met een levendige blauwe kleur.  Dit bleek een perfect studievoorbeeld om glesvulling in Paraiba-toermalijn te laten zien.
Uit nauwkeurig microscopisch onderzoek en spectroscopische analyses kwam naar voren dat deze toermalijn een hitte-behandeling had ondergaan om de kleur te verbeteren, iets wat gebruikelijk is voor de meeste Paraïba-toermalijnen maar wat niet altijd bewezen kan worden door wetenschappelijk onderzoek. Ook vertoonde deze toermalijn grote glessen die in eerste instantie moeilijk zichtbaar waren. Onder de  microscoop lieten deze glessen de welbekende eigenschappen zien van een kunstmatige hars als opvulmateriaal, zoals vlakke, plakkerige en gestructureerde bellen (afb.2) en paars-blauwe ‘flitsen’ (afb.3), erg gelijkende op de ‘flash-effects’zoals die worden gevonden in met kunsthars gevulde smaragd (kiefer et al., Journal of Gemmology 1999, Kammerling Gems&Gemology 1995).

Afb. 2 Glesvulling met kunsthars waarbij in de hars grote, platte luchtbellen zijn ontstaan Foto: M.S. Krzemnicki, SSEF
Afb. 3: Diagonaal is een scheur te zien gevuld met kunsthars waarbij een karakteristieke blauwe “flash”wordt gezien. Foto: M. S. Krzemnicki, SSEF